強調構文  emphatic construction

 

動詞を強調する場合:動詞の直前にdo / does / did助動詞)を使う。 

He likes chocolate. He does like chocolate. (本当に彼はチョコが好きです。 

        Be careful in crossing the street. Do be careful in crossing the street.       

            (通りを横断するときは、十分気をつけなさい。   *in ~ ing=when~

 

   ②疑問詞を強調する場合:  

Who made it? 誰がそれを作ったか。)の場合: 

Who was it that made it? / Who on earth made it? / Who in the world made it? 

  それを作ったのは誰でしたか。)   (いったい誰がそれを作ったのですか。 

  Who was it that said, “To be, or not to be; that is the question”? 

 ・Who was it that/who lived there? そこに住んでいたのは誰だ。 

 ・What was he doing then?の場合: 

 ☞What was it that he was doing then?彼がそのときやっていたのはいったい何だったのか。 

  (注意)間接疑問文にすると、I’d like to know what it was that he was doing them. 

               彼がそのときやっていたのはいったい何だったのか知りたい。 

 ・What do you really want to say?の場合: 

What is it that you really want to say?本当に言いたいことはいったい何ですか。

 

   ③文の主語・目的語・修飾語などを強調する場合                             

         強調したい語句をIt isthatの間に入れる。                                    

         thatは強調する語句によってwho, whom, which, whenなどになる。

 (強調構文のthatは主格の関係代名詞 

   ・Tom made this machine last year.  (トムは去年このマシンを作った。)を例にとると、      

      It was Tom that[who] made this machine last year. 

         (去年このマシンを作ったのは__だった。)

      It was this machine that Tom made last year. 

         (トムが去年作ったのは______だった。

      It was last year that Tom made this machine. (トムがこのマシンを作ったのは___だった。

       (cf)This is the very machine Tom made last year. (the very machine:まさにそのマシン)

      (cf)It wasn’t that Tom made this machine last year.トムがこのマシンを作ったのではなかった。 

   ・So it was two years later, when I was six years old, that I went to my first school. 

      私が最初の学校に入ったのはそれから2年後の6歳のときであった。 

He did not start to study French until he was fifty. 

    =It was not until he was fifty that he started to study French. 

         =Not until he was fifty did he start to study French. 

      彼は50歳になって初めて、フランス語を勉強し始めた。 

       It is not what we eat but what we digest that makes us strong. 

 【問題】次の文の下線部分をそれぞれ強調する強調構文に書き直しなさい。 

   (1)His daughter bought a diamond ring yesterday. 

      (2)Who made such mistakes?  

 

   ④抽象名詞+itself, all+抽象名詞のようにvery, all, ~selfで名詞や代名詞を強調する: 

   ・She was kindness itself. / She was all kindness to me.親切そのもの・とても親切だった。 

       This is the very book that I’ve been looking for.私が探していたまさにその本 

       She was all attention while I was speaking.私が話している間、とても注意深く聞いていた。 

       She was all smiles.満面に笑みを浮かべていた。 

She is honesty itself.正直そのものだ。

You yourself worked your ruin.自分で墓穴を掘った。 

 

   ⑤原級・比較級・最上級を強調する場合: 

○原級を強調する語:very / so / far / too 

○比較級を強調する語:much / far / by far / a lot / l

    ots / a great deal / a good deal / even / still / yet 

       This story is much more interesting than that one.  (cf)many more ~sずっと多数の 

○最上級を強調する語:very / by far / a great deal / a good deal / (形容詞のみ:much / far) 

     This book is by far the most interesting of all. 

       ⑥修辞疑問による強調: 

           Can I ever forget your kindness? (=I can never forget your kindness.) 

           Who can say such a thing? (=No one can say such a thing.) 

    ⑦反復による強調: 

           It is getting warmer and warmer. / again and again / for hours and hours 

     ⑧at all, in the least, whateverで疑問文や否定文を強調する: 

           He doesn’t know the fact at all. 事実を全く知らない。 

           Do you know the fact at all?一体、事実を知っているのか。 

     ・If you do your work at all, do it in real earnest.いやしくもやるからには本気でやれ。 

     ・He has no faults whatever.全く何の欠点もない。 

no ~whatever(○) / not ~ whatever(×)

     ・not in the least 全く~ない) not possiblyどうあってもできない simply not全く~ない 

 

It~thatの強調構文の注意点                                                         

       (1)  人間を強調するときはIt is ~ that ~.のほかに、It is ~ who ~. / It is ~ whom ~. 

物を強調するときはIt is ~ which ~.を用いる場合がある。 

It was your father who told me the news. 

☞副詞を強調するときは、thatを使う。 

It was last month that (not which) I visited this museum. 

(2) thatが省略される場合がある。It’s Bob I’m looking for. 

(3) 疑問詞を強調する場合、語順に注意する。Who was it that told you he was coming? 

(4) 強調される部分が相関語句で並列しているとき片方が分離して、文の終わりに移動することがある。It’s not Bob but Mary that I’m looking for. / It’s not Bob that I’m looking for, but Mary. / It’s Mary that I’m looking for, not Bob.

                          (私が_______________

 

(5) 形容詞や補語になる名詞は強調できない                                                   

         It was tall that his father was.(不可) / It was a tall man that his father was. (不可)

 

          (6) 強調構文とIt’s~thatの形式主語構文とを見分けるには、            

          It’s~thatまたはIt was ~ thatを削除した文が文法上正しく、

            文として意味が通じれば強調構文である。そうでないときは形式主語構文。

[It is] you [that] are wrong.(強調構文) 

[It is] a pity [that] he lost such a chance.(形式主語構文)

 

      さらに、詳しく調べると、 

      ①It is +形容詞+that SV. …形式主語構文 

               It is natural that she should get angry. (=She may well get angry.) 

      ②It is +副詞(副詞句・副詞節)+ that SV. …強調構文 

               It is recently that he has come back to Japan. 

               It was by chance that I heard the news. 

               It is only when I went to work that I discovered how important school is. 

             It is +代名詞+that ~. …強調構文 

               It is you that made mistakes again. 

It is +名詞+that ~. …that以下が完全な文のときは形式主語構文 

  It was a lucky accident that the train was late.SVC 

     that以下がS, Oのどちらかが欠けた不完全な文なら強調構文 

  It was gambling that brought about his ruin.(主語が欠如している) 

     (Gambling brought about his ruin. Gamblingを強調)

 

⑤現在完了に注意 

It is thought to have been during the Yayoi period that the Japanese started eating rice. 

日本人が米を食べ始めたのは弥生時代だったと考えられている

 

  【問題】次の文が、形式主語構文か強調構文かを指摘して、全文を訳せ。 

     It is not how much you read but what you read in your school days that counts.   (count重要である) 

      重要なのは____________________________である。 

  ○注意すべき強調語: 

fall fast asleep / fall sound asleep ぐっすり眠っている 

badly need / badly want本当に必要だ 

be deadly dull ひどく退屈だ 

can’t possiblyどうしてもできない 

be rather tired(好ましくない場合)かなり疲れている 

be fairly clever(好ましい場合)かなり賢い 

be pretty old(好ましいときと好ましくないときの両方)かなり古い  

simply can’t(否定語の前で)どうしてもできない 

on earth / in the world(疑問詞の直後に用いて疑問詞を強調する)一体  

itself(抽象名詞を強調する)そのもの[He is kindness itself.=He is all kindness.]  

no ~ whatever / not any ~ whatever / not ~ at all全く~ない 

nice and ~ =very ~ 

precious little/fewほとんどない (little/fewを強調するprecious=very) 

I have precious little money left.手持ちのお金がほとんどない 

         possibleがの付いた名詞や代名詞を強調して、「できる限りの」という意味を表す 

            ・everything possible(できる限りのこと) / 

all help possible, all possible help(できる限りのあらゆる助力) / 

at the highest speed possible, at the highest possible speed

   (あらん限りのスピードで) 

not ~ until [till] …(…まで~しない / …して初めて~する) 

      = It is[was] not until[till] … that ~ 

                We don’t realize the value of youth until we get old. 

                         = It’s not until we get old that we realize the value of youth. 

                        年をとって初めて、若さの価値に気づく。 

                       He did not start to study French until he was fifty. 

                =It was not until he was fifty that he started to study French. 

                         =Not until he was fifty did he start to study French. 

                      (彼は50歳になって初めて、フランス語を勉強し始めた。 

           They didn’t arrive until the party was almost over. 

                  =It was not until the party was almost over that they arrived. 

    (cfIt won’t be long before

       (まもなく~するだろう / ~するまで長くないだろう=Soon ~.

                ・It’s much the best of all. / It’s the very best of all.ずば抜けてよい。